Schwarczer Autószerviz

2119 Pécel, Pesti út 123-125.

Kipufogó rendszer

A kipufogórendszer magas műszaki színvonalú termék, melynek szigorú törvényi előírásoknak kell megfelelni. Fő részei: kipufogócsonk, leömlőcső, kipufogódobok, kipufogócsövek, rezgéscsillapítók (flexibilis tagok), katalizátor, bilincsek, gumifelfüggesztők. Korszerűbb dízelautók kipufogórendszere részecskeszűrővel is el van látva.

Fontos szerepet játszik a zaj- és környezetvédelemben, illetve a motor teljesítményében. A tökéletes kipufogórendszer biztosítja, hogy a levegő és az üzemanyag aránya mindig helyes legyen, és a motor minimális üzemanyag-fogyasztás mellett maximális teljesítményt fejtsen ki. Ezek a tényezők meghosszabbítják a motor más fontos részeinek, a szelepek, a kipufogódobok, a katalizátorok és a lambdaszondák élettartamát is.

  • Csökkenti az elégetett üzemanyag által keletkezett gázok hangerejét, sebességét, hőmérsékletét, valamint a katalizátorral ellátott gépkocsiban a káros anyagokkal telített kipufogó gázokat átalakítja, és a szabadba vezeti. A robbanómotorban az elégett gázok a leömlőcsövön, a katalizátoron, és a kipufogódobokon keresztüljutva távoznak.
  • Csökkenti a kibocsátott gázok hőmérsékletét. Az égésgázok, amikor kikerülnek a motorból, akár 900°C hőmérsékletet is elérhetnek. A kipufogórendszer egyik feladata, hogy ezt a hőmérsékletet csökkentse.
  • Csökkenti a belső és a külső zajártalmat, melyet a motorban történő robbanások idéznek elő. Növeli a motor hatékonyságát. Hozzájárul az autó teljesítményének és a nyomatéknak a javításához, valamint a fogyasztás csökkentéséhez.

A kipufogórendszer a magas hőmérséklet, az állandó rezgés, és a különböző gázok miatt elég hamar rozsdásodik. Emiatt nagyon fontos rendszeresen ellenőrizni, mert a kisebb-nagyobb repedéseken keresztül a mérgező gázok behatolhatnak az utastérbe, ami komoly balesetet idézhet elő.

Mi idézi elő a kipufogó elhasználódását?

  • A magas hőmérséklet. A kipufogórendszer 130 km/h sebességű, és 800 °C hőmérsékletű gázok károsító hatásának van kitéve.
  • Belső korrózió: Az indításkor olyan kondenzvíz keletkezik, mely a kisebb utak során nem ürül ki, a kipufogódob savas vízzel telik meg, mely rongálja a belső lemezeket.
  • A külső korrózió: A kipufogórendszer külső lemeze gyakran érintkezik vízzel, sárral és sóval, ami oxidációhoz vezet.
  • A rögzítések, úgymint a motortartók, kipufogórögzítő gumik megrongálódása

Katalizátor

Az Európai Unió tagországaiban kötelező minden új gépjárművet katalizátorral felszerelni. Az általános közvélekedéssel ellentétben, ennek az intézkedésnek köszönhetően a kipufogórendszer a négyütemű motorok egyik legkifinomultabb részéve vált, hiszen az ellennyomási (fojtási) szintje a motor teljesítményét közvetlenül befolyásolja.

A katalizátor rozsdamentes acéltokból, hőszigetelő rétegből és egy nemesfémekkel bevont kerámiaszűrőből áll. A nemesfémek a környezetre ártalmas gázokat kémiai reakció során jóval kevésbé szennyező gázokká alakítják át. Szén-monoxid, szénhidrogén, nátrium: megannyi különösen káros kipufogógáz, melyeket a katalizátor 90%-ban ártalmatlanít.

Óvatosnak kell lenni az üzemanyag-, és olajadalékokkal, mivel ólmot, vagy olyan hasonló anyagokat tartalmazhatnak, melyek csökkentik a katalizátor élettartamát. A motor alkotórészeinek, a gyertyáknak, légszűrőknek a tökéletes működése révén elhárulhat a katalizátor súlyos károsodásának veszélye.

Az univerzális vagy általános katalizátorok fő előnye az, hogy egy típussal a gépjárműmárkák széles körét lefedhetjük. Katalizátorcsere esetén az univerzális katalizátorok megfizethető alternatívát jelentenek az autógyári katalizátorokkal szemben. A szerviznek kevesebb alkatrészt kell készleten tartania, mégis teljes típusválasztékot tud nyújtani.

A katalizátor meghibásodásának okai

  • Rossz a motorbeállítás
  • Üzemanyag jutott a kipufogórendszerbe
  • Olaj vagy fagyálló került a kipufogórendszerbe
  • Elhasználódtak a gyújtógyertyák, vagy gyertyavezetékek
  • Nem megfelelően működik a lambdaszonda
  • Úgy üzemeltetjük az autót, hogy a motorkontrol-lámpa világít. (A lámpa azt jelzi, hogy a motor nem megfelelően működik, ilyen esetben azonnal vigyük szervizbe a kocsit!)
  • Mechanikai sérülés történt

Ha a gépkocsi valamely hibája a gyári katalizátor meghibásodásához vezetett, az új katalizátor is hasonló sorsra juthat, tehát a katalizátor cseréjével egyidőben az eredeti hibát is orvosolni kell.

A részecskeszűrő regenerálása

Cseréljünk gyakrabban motorolajat. Ha városban csak rövid, néhány kilométeres utakra használjuk az autót, gondoljunk arra, hogy valamikor a részecskeszűrőt regenerálni is kell. 50-60 °C foknál hidegebb motor mellett el sem indul a regenerálódás. Minimum félórán keresztül folyamatos tempóban kell közlekedni ahhoz, hogy a részecskeszűrő regenerálódása belinduljon. Ezért ezer kilométerenként ajánlatos autópályán hosszabb utat megtenni. Vegyük komolyan a hibalámpát, mely jelzi, hogy valami gond van. Az első figyelmeztető jelzésre próbálkozzunk a fentebb leírt autópályán való folyamatos vezetéssel. Ha nem segít, vagy már szükségüzemben van az autó, azonnal keresse fel szervizünket.