Schwarczer Autószerviz

2119 Pécel, Pesti út 123-125.

Időszakos szerviz

Olajcsere az időszakos szerviz része!

A motorolaj elsődleges szerepe az egymással fémesen súrlódó motoralkatrészek kenése, elválasztása, és ezáltal a súrlódási veszteség és a kopás csökkentése. Az autókban használt olaj két elsődleges összetevőből áll: az alapolajból és az adalékokból. Az alapolajnak köszönhetően a motorolaj képes a létfontosságú feladatát ellátni, azaz a motor mozgó alkatrészeit kenni. Az adalékok oly módon biztosítanak további védelmet a motor számára, hogy a motor szélsőséges hőmérsékleti viszonyai közepette megakadályozzák az olaj elhasználódását.

A motorolaj szerves vegyületekből áll, ezért az idő múlásával és a terhelés hatására megváltozik. Az olaj „öregedése” nem más, mint a használat közben bekövetkező fizikai és kémiai állapotváltozások folyamata, amely hosszabb-rövidebb idő alatt, az igénybevétellel és az eltelt idővel arányosan, a kenőolaj leépüléséhez vezet. A gyakorlatban az olajcsere-periódus nemcsak a motorolaj minőségétől, hanem a kenési rendszer sajátosságaitól és a jármű üzemeltetési körülményeitől is függ. Különböző vezetési stílus mellett az olaj élettartama jelentősen eltér.

A használt olaj színváltozása nem jelzi az olaj öregedési fokát. Ha az olajcserét követően a olaj kevés használat után megsötétedik, ez nem azt jelenti, hogy az olaj gyorsan elhasználódott, hanem inkább arra utal, hogy

  • az olajtérben korábban sok szennyeződés és lerakódás gyűlt össze, ezt a szennyeződést az olaj megköti, és az olajszűrőbe szállítja
  • a keverékképzés és/vagy az égésfolyamat nem megfelelő, ezáltal az égéstérben nagy mennyiségű füst és szilárd részecske keletkezik, elsősorban dízelmotorok esetében.

A mai korszerű személygépkocsiknál az olajcserék intervallumára és az alkalmazható motorolajok minőségére vonatkozó előírások eltérőek. A járművek egy része már automatikusan jelzi az alacsony olajszintet a műszerfalon található visszajelzőn. A régebbi gépkocsikban manuálisan kell ellenőrizni az olajszintet az olajpálca segítségével. Soha ne használja az autót, ha az olajszint az olajpálca minimum jelzése alatt van!

Ha a műszerfalon lévő piros olajnyomáslámpa világít, az autót azonnal le kell állítani! Ez a lámpa nem az olajszintet mutatja, hanem azt, hogy a kenési rendszer jól működik-e vagy sem. Ha az olajozási rendszer nem működik a motorban, nagymértékű károsodás lép fel, végső esetben a motor teljesen tönkremegy, megáll. Sok esetben ki sem lehet javítani, teljes motorcserére van szükség.

Az autók üzemanyag-fogyasztása mellett az egyik leggyakrabban felmerülő téma az olajfogyasztás, aminek magas mértékéért sokan kizárólag az olajat teszik felelőssé. A motorolajok fizikai-kémiai tulajdonságai valóban hatással vannak az olajfogyasztásra, de azok mellett számos, az olajtól független motorállapot-jelző is komoly mértékben befolyásolhatja.

Az olaj jellemzői közül a viszkozitás csökkenése a legjelentősebb olajfogyasztást növelő tényező. A viszkozitás csökkenését elsősorban a gyakori rövidtávú üzemeltetés, a nagyobb mértékben olajba kerülő üzemanyag, és a mechanikus terhelésből származó súrlódási veszteség idézi elő.

Az olajfogyasztást befolyásolja az olaj habosodása is, mivel a felhabosodott olajnak nagyobb a párolgási hajlama. A habosodást elsősorban a tartósan magas sebességű autópályán való vezetés, a helytelenül megválasztott viszkozitási osztály, ritkább esetben a motor konstrukciós hiányossága idézheti elő.

A motorolajok oxidációja közvetett módon befolyásolja az olajfogyasztást. Az erősen oxidálódott olajból hamarabb képződnek lerakódások az olajfogyasztás szempontjából kritikus helyeken, így a gyűrűzónában és a szelepeken.

Számottevően megnövelheti az olajfogyasztást a tömítések elhasználtsága. Ezért az olajleeresztő csavar, a szelepfedél és a vezérműfedél tömítéseit, valamint a szelepszárat és a főtengely szimeringeket is időről-időre át kell vizsgálni az időszakos szervizeltetetés során.

 

Vezérműszíjcsere

A motor működésében fontos feladata van a vezérműszíjnak. A vezérműszíj a motor főtengelye és a vezérműtengely közötti kapcsolatot biztosítja. Jellegzetessége az, hogy szakadásakor rendszerint rendkívül súlyos motorkárosodás következik be, ezért a gyári előírás szerinti periódusonként ki kell cserélni a vezérműszíjat, a vezető- és feszítőgörgőket, és bizonyos esetekben a vízpumpát is.

Ne feledje: jelentős anyagi ráfordítással járó motorsérüléseket okozhat a vezérműszíj szakadása! Ezért erősen javasolt a gyártó által előírt csereperiódus betartása, a vezérlés időnkénti ellenőrzése! A vezérműszíjcsere munkadíja és időtartama gépkocsinként eltér.